5 فوریه 2023 - بر اساس مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجلهClinical Endocrinology & Metabolism ، بیمارانی که تحت یک مداخله رژیم غذایی روزه داری قرار گرفتند، بهبودی کامل از دیابت را به دست آوردند که به عنوان سطح HbA1c کمتر از 6.5٪ حداقل یک سال پس از قطع داروی دیابت، تعریف می شود.

رژیم های روزه داری متناوب در سال های اخیر به عنوان یک روش موثر کاهش وزن رایج شده اند. با روزه داری متناوب، شما فقط در یک بازه زمانی خاص غذا می خورید.روزه گرفتن به مدت چند ساعت در روز یا خوردن فقط یک وعده غذایی در چند روز در هفته می تواند به چربی سوزی بدن شما کمک کند. تحقیقات نشان می دهد روزه داری متناوب می تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهد.

دکتر دونگبو لیو از دانشگاه کشاورزی هونان در چانگشای چین، گفت: دیابت نوع 2 لزوماً یک بیماری دائمی و مادام العمر نیست. بهبودی از دیابت در صورتی امکان پذیر است که بیماران با تغییر رژیم غذایی و عادات ورزشی خود وزن خود را کاهش دهند.

او افزود: تحقیق ما نشان داد که روزه داری متناوب، که نوعی درمان تغذیه ای در طب چینی (CMNT)است، می تواند منجر به بهبود دیابت در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود و این یافته ها می تواند تاثیر زیادی بر بیش از 537 میلیون بزرگسال در سراسر جهان داشته باشد که از این بیماری رنج می برند.

محققان یک مداخله رژیم غذایی روزه داری متناوب 3 ماهه را در بین 36 فرد مبتلا به دیابت انجام داده و دریافتند تقریبا 90 درصد از شرکت کنندگان، از جمله کسانی که از داروهای کاهش دهنده ی قند خون و انسولین استفاده می کردند، پس از روزه داری متناوب، مصرف داروهای دیابت خود را کاهش دادند.

پنجاه و پنج درصد از این افراد بهبودی دیابت را تجربه کردند، و از مصرف داروهای دیابت بی نیاز شدند و حداقل یک سال این وضعیت را حفظ کردند.

این مطالعه این دیدگاه مرسوم که "بهبودی دیابت تنها برای افرادی میسر است که مدت کوتاه تری با دیابت زندگی کرده اند (تا 6 سال) " را به چالش کشید چرا که مدت زمان ابتلا به دیابت در شصت و پنج درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه که به بهبودی از دیابت رسیدند، بیش از 6 سال بود(بین 6 تا 11 سال).

دکتر دونگبو لیو، گفت: هزینه ی بالای داروهای دیابت، مانعی برای بسیاری از بیمارانی است که سعی در مدیریت موثر دیابت خود دارند. مطالعه ی ما کاهش 77 درصدی هزینه های دارو در افراد مبتلا به دیابت را پس از روزه داری متناوب نشان داد.

منبع:

https://www.dnaindia.com/health/report-intermittent-fasting-can-lower-risk-of-diabetes-and-heart-disease-study-heart-attack-type-2-blood-sugar-3021543